سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به یاد دارید که لذتها تمام شدنى است ، و پایان ناگوار آن برجاى ماندنى . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----195610---
بازدید امروز: ----2-----
بازدید دیروز: ----12-----
منتظر ظهور

 
نویسنده: روح الله خراسانی کیا
سه شنبه 87/1/27 ساعت 10:58 صبح

گناه کوچک ! "

 

ابو هاشم جعفری از اصحاب امام حسن عسکری (علیه السلام) می گوید: از آن حضرت شنیدم که فرمودند: "از گناهانی که آمرزیده نمی شود، سخن آن شخصی است که (گناهی از گناهان خویش را در مقابل سایر خطاهایش کوچک می شمرد و) می گوید: ای کاش من )فقط( به همین گناه مواخذه می شدم."

ابوهاشم گوید: من با خودم گفتم که این مطلب بسیار دقیق است و باید انسان هر روز مراقب خود باشد و نگاه کند که چه می کند و چه کارهایی را انجام می دهد. در این هنگام امام (علیه السلام) رو به من کردند و سپس فرمودند: "درست فکر کردی، به آنچه اندیشیدی، پایبند باش."(1)

خداوند به خاطر لطفی که بر ما انسانها دارد، بعضى از گناهان را صغیره و بعضى را کبیره قرار داده است؛ وگرنه عقل هر انسانی می گوید که هر نوع مخالفت با دستورات خداوند، خطایی بزرگ و گناهی کبیره است و شخص گناه کننده در قبال آن مستحق بازخواست می گردد. زیرا عقل هنگامی که حضور خدا و عظمت و لطف او را درک نمود و درخواست پروردگار از بندگانش برای انس با خویش را دانست، هر آنچه که با این خواست الهی مخالف باشد؛ در نظر او گناه و ضرری بس بزرگ به حساب می آید و حتی عدم تلاش برای رسیدن به این هدف نیز برایش خطائی عظیم است.

به عبارت دیگر، عقل همراهی با دشمنان و پشت نمودن به پادشاه بخشنده و مهربانی را که همگان، نعمتهای خود را لحظه به لحظه از او می داند، یک گناه کبیره مى بیند.

خلاصه کلام، عقل همه مخالفتهاى با امر پروردگار را گناه کبیره مى داند، ولى فضل و بخشش پروردگار مهربانمان بعضى گناهان را کوچک تر شمرده است؛ بدین معنی که عقوبت برخی از گناهان را کمتر از بعضی دیگر قرار داده است.

آری! لطف الهی این گونه است، اما ما باید چگونه در نزد خود بیاندیشیم؟ آن گونه که امام عسکری (علیه السلام) به ما می آموزند، ما نباید هیچگاه هیچ کدام از گناهان خویش را کوچک بشماریم؛ چرا که هر گاه بنده اى گناه خود را کوچک بشمارد، گناهش در نزد خداوند بزرگ مى شود و چون بنده اى گناه خود را بزرگ بداند، گناهش در پیشگاه الهی کوچک مى گردد. اما چرا این گونه است؟

هنگامی که انسان گناه خود را بزرگ ببیند، حالت نفرت و ناخشنودى از گناه در قلبش ایجاد مى شود و همین حالت انسان، از تأثیرات شدید گناه بر قلب و روح او جلوگیرى مى کند. امّا هنگامی که بنده، نافرمانی خویش در پیشگاه پروردگار عظیم را کوچک شمرد، معلوم مى شود به این گناه انس و الفتى دارد و همین انس باعث مى شود که گناه، شدیدترین اثرات را در قلب او باقى بگذارد و آن را تاریک کند.

حال چه نیکوست که در سالروز میلاد امام عسکری (علیه السلام) به درگاه پروردگار مهربانمان رو کنیم و با او این گونه نجوا کنیم: "خدایا! تمامی گناهان ما را ببخش و از همه خطاهایمان در گذر."

 

(برگرفته از کتاب "اسرار الصلاه"، تألیف: مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی(با اندکی تصرف))

 

فرارسیدن 8 ربیع الثانی سالروز میلاد فرخنده

وارث انبیاء و مقتدای مؤمنان

امام حسن بن علی العسکری (علیه السلام)

را به تمامی مسلمانان، به خصوص شما دوست گرامی تبریک و تهنیت می گویم.



  • کلمات کلیدی : تقوی
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: روح الله خراسانی کیا
    یکشنبه 87/1/25 ساعت 11:24 صبح

    doa

     

    دعا و

    بسم الله الرحمن الرحیم

    الا بذکرا تطمئن القلوب » «همانا با ذکر خدا دل ها آرام می گیرند .»

    منظور از ذکرا چیست ؟ چگونه دل انسان با یاد الله آرام می گیرد ؟ اگر شخصیت انسان شبیه به یک کوه یخ باشد و ضمیر ناخودآگاه آدمی ، نـُه دهم کوه یخ مستور و مخفی در آب ؛ اگر ضمیر ناخودآگاه بر وجود آدمی سیطره داشته باشد و تعیین کننده و کارگردان پشت صحنه باشد ، اگر انواع اختلالات رفتاری و بیماری های روحی و روانی تجلی تیره شدن روابط خودآگاه و ناخودآگاه تلقی گردد و اولین گام در تخفیف این بیماری ها انتقال موضوعات و مسائل درون ناخودآگاه به سطح آگاه بیمارباشد، معنا و اهمیت ذکر معلوم و روشن می گردد. ذکرا به طور خاص یعنی باخبر ساختن ، خبر گرفتن و توجه کردن ارادی و متعمدانه ذهن هشیار و خودآگاه از آن چیزی که در ناخودآگاه آدمی وجود دارد . ذکریعنی اعتراف به حضور او.

    به محض این که ا حاضر در ناخودآگاه آدمی ، اما غایب از سطح آگاه ذهن به یاد آورده می شود ، ناگهان ابهامات از بین می رود. یک احساس شعف ، آرامش، طمأنینه ، احساس معنادار بودن زندگی شخص و کل هستی ، یک احساس تعالی به انسان دست می دهد و قلب متلاطم ، ناآرام و مضطرب ، آرام می گیرد.

     اگر هدف مهمی در پیش دارید ابتدا برای تحقق آن به دعا متوسل شوید و سپس آن را به خدا واگذار کنید . بعد در ذهنتان واقع شدن آن را مجسم کنید و به این تصویر ذهنی تا آنجا که می توانید قدرت ببخشید ، آن وقت از خدا بخواهید هر طور به صلاح شماست عمل نماید و عنایت خود را شامل حال شما سازد .

     

    از طرف دیگر غفلت یا بی توجهی نسبت به ناخودآگاه معنوی یا روحی و فراموش کردن خدا در این ناخودآگاه به تعبیر «ویکتورفرانکل » سبب « خلاء وجودی » و یا « ناکامی وجودی » و به بیان قرآن سبب «فراموشی خود / خویش یا نفس » می گردد.

    «نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کردند سپس نفسهایشان را فراموش کردند » سوره حشر- آیه 19

    فراموشی خدا موجب بروز احساس پوچی ، بی هدفی ، تهی بودن زندگی می گردد و به این معنا زندگی برای انسان سخت می شود.

    « هر کس از یاد من اعراض کند، زندگیش تنگ (ناگوار) شود » طه ، 124

    یکی از راه های ذکر و یاد خدا « دعا » کردن است. افراد آگاه و هشیار می دانند که با یاد خدا، توکل بر او و دعا کردن احساس بهتری داشته و موفق تر خواهند بود. یاد خدای متعال هیچوقت از دل آدمی بیرون نمی رود و در هیچ حالی مغفول نیست و اگر انسان دعا می کند، ذات و فطرت اوست که وادارش می کند در تمامی شرایط او را بخواند و از او طلب یاری کند. رمز دعا این است ، انسان روندی را در پیش بگیرد که به بهترین وجهی قلب او را بگشاید و پرتو حق را به آن بتاباند.

    ادامه دارد...............................



  • کلمات کلیدی : تقوی
  •     نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سال نو مبارک
    ادعایی بزرگ
    این است زندگی مقام معظم رهبری
    ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه س
    چرا به دنیا آمده ایم؟!!!
    [عناوین آرشیوشده]